Jordánsko - klenot Arabského polostrova

Krásne mestá, skvelé jedlo, príroda či pamiatky. No nielen to, ale aj výstup na najvyššiu horu či spanie na púšti Wadi Rum. Jordánsko je naozaj svetové!

Je marec a zimy máme už dosť, a tak sa rozhodujeme, kam by sme sa išli zohriať. Letenky lacné do Jordánska, jasnačka, ideme. Postupne rezervujem ubytovanie pri Mŕtvom mori, v mestečku Wadi Musa, čo je vstupná brána do svetovej Petry a na záver na púšti Wadi Rum. Auto rezervované na 7 dní a ide sa.

O Jordánsku som počul a čítal veľa, avšak nikdy ma to tam neťahalo. To, čo sme tam ale zažili, nám doslova vybilo dych. Jordánsko je krásna krajina, skvelí ľudia, naozaj výborné jedlo, neskutočné pamiatky, a to magické na záver bola púšť. Spanie pod hviezdami, varenie na ohni s domácimi beduínmi či výstup na Džabal Umm ad Dami, najvyššiu horu Jordánska, odkiaľ vidieť až do legendárneho mesta Aqaba. Poďme sa spolu pozrieť na cestovanie Jordánskom od Mŕtveho mora - 432 m n. m. až na najvyššiu horu - 1 854 m n. m.

Prvá zastávka - Mŕtve more

Naša cesta začala v hlavnom meste Amán, kde sme prileteli a prevzali auto z požičovne. V hlavnom meste sme ale nestrávili ani deň a hneď sme sa presunuli na iné miesto. Ako prvé bolo Mŕtve more. Známe miesto pre každého, a to z dôvodu, že je to najnižšie miesto zemského georeliéfu na svete. Pre mňa toto miesto bolo naozaj čarovné. Hodiť sa do vody a neponoriť sa, to sa každý deň nestáva. Každý, kto navštívi Jordánsko, by toto miesto nemal vynechať. Tu sme strávili jednu noc a presunuli sa autom na juh.

Kúpanie sa v Mŕtvom mori

Dlhý presun do Wadi Musa

Od Mŕtveho mora do mesta Wadi Musa, ktoré je vstupnou bránou do legendárnej Petry, vedie niekoľko ciest. Jedna ide stredom krajiny, ďalšia západnou časťou a posledná východnou časťou. My sme si zvolili strednú (najkomplikovanejšiu), a to z dôvodu výhľadov a nejednotvárnosti oproti západnej a východnej ceste. Tak aj bolo.

Cesta išla hore, dole a zase hore a miestami to bolo poriadne náročné. Podľa mapy 3 hodiny, no tie sa z dôvodu náročnosti a fotografických prestávok natiahli na skoro 6 hodín. No stálo to zato. Na ceste vás čaká nielen krásny výhľad na Mŕtve more, ale aj tradičné dediny, mestá a príroda.

Pohľad na krajinu v Jordánsku na ceste od Mŕtveho mora do mesta Wadi Musa
Do cieľa prichádzame podvečer a ideme využiť lokálnu reštauráciu. Prostredníctvom Google sme našli niečo s dobrým hodnotením a hlavne domáce. Po 40-minútovej ceste do mega kopca sa dostávame k rodinnému domu bez označenia. Zvonček nikde, nápis reštaurácia nikde. Maca píše cez Google, či miesto funguje. Malý chlapec vybieha a volá nás dnu, do domu.

Kemp vyzerá presne ako z filmov o vesmíre a kempoch na Marse.
Prichádza pani domáca, podáva Maci ruku, ja jej tiež podávam ruku a hneď prvé fópa, v tejto kultúre sa to nerobí. Hostiteľka vysvetľuje, že ak by sme prišli skôr, tak by sme varili večeru s ňou. Koncept je jasný, všetko z domácich surovín, večeria sa priamo u nich v kuchyni a porozprávajú ti ešte aj o zvykoch a tradíciách. Kráčame na ubytovanie a hodnotíme, že toto bol teda top večer. Fantastické jedlo, ľudia, atmosféra a niečo, s čím sa človek nestretne každý deň.

Pár večeria za stolom v meste Wadi Musa v Jordánsku

Jeden z divov sveta - Petra

Ďalší deň pred nami a my ideme navštíviť legendárnu Petru. Veľa som o nej čítal, tisíckrát som videl z nej fotky, no až keď som videl tie miesta naživo, pochopil som, o čom tí ľudia píšu a prečo ju všetci opisujú superlatívmi. Lebo taká naozaj je!

Berieme taxík a presúvame sa ku tzv. zadnej bráne pod názvom Little Petra. Odtiaľ nás berie jeep na začiatok trailu. Vystupujeme z jeepu a už ideme po vlastných smerom ku pamiatke Monastery a následne celým údolím až ku samotnému Treasury (to je to najznámejšie) a potom až do Wadi Musa, kde bývame. Prechádzame kaňonom, ktorý má krásne sfarbenie a po hodine prichádzame ku prvej veľkej pamiatke Monastery. Človek, keď to vidí na vlastné oči, sa pýta, prečo a kto to staval a hlavne načo? Naozaj impozantná stavba.

Chrám Monastery v Petre, Jordánsko
Naša cesta pokračuje ďalej a od Monastery postupne míňame veľa stánkov, kde nám ponúkajú rôzne oblečenie, magnetky a proste všetko, čo nepotrebujeme. Prechádzame okolo ďalších a ďalších pamiatok, no to hlavné, ku čomu kráčame, je Treasury (pokladnica). Najznámejšia pamiatka v celej Petre. Podľa množstva ľudí už vieme, že sme tam. Stavba je neuveriteľná, tie detaily a veľkosť a presnosť, s akou to robili v tom čase, sú naozaj neuveriteľné. Stojíme, fotíme a tešíme sa, že to môžeme vidieť naživo.

Pár odfotení pri pôvodných hrobkách v údolí Petry, Jordánsko
Celý trail trval necelých 6 hodín a dlhý bol 12 km. Prichádzame na ubytovanie a zisťujeme, že večer je pri Treasury večerná show. Jasné, ideme. Kráčame ku Treasury za svetla sviečok a po príchode si sadáme na koberec na piesku. Petra je osvetlená a beduín hrá na lokálnom hudobnom nástroji a podávajú nám beduínsku „whiskey” - čaj. Na druhý deň ráno vstávame skoro a prichádzame tam ešte raz na východ slnka. Tentokrát ale od hlavnej brány z Wadi Musa, čo je necelých 2,5 kilometra.

Kaňon ku Treasury a samotné Treasury - to najznámejšie z Jordánskej Petry

Presun do Wadi Rum

Opúšťame Petru a presúvame sa na juh krajiny do púšte Wadi Rum. Cesta autom ubehne rýchlo a prichádzame do dediny, kde odparkujeme auto u nášho hostiteľa. Prehadzujeme veci na korbu jeepu a nasadáme na jeep. Nasleduje 30 minút jazdy jeepom po púšti do kempu. Kemp vyzerá presne ako z filmov o vesmíre a kempoch na Marse. Ubytovávame sa a dohadujeme náš program. Ráno ideme na ťavy a potom odchádzame do púšte, ktorú prejdeme postupne na jeepe až na hranice krajiny so Saudskou Arábiu. Dohoda jasná, ide sa.

Pár odfotení pri stanoch v kempe v púšti Wadi Rum
Prechádzame púšťou a naozaj to okolo vyzerá ako krajiny z filmu o Marse. Sem-tam nejaký kemp, ale ako vchádzame hlbšie a hlbšie do púšte, postupne je okolo nás už len piesok, skaly a nič. Zastavujeme na rôznych zaujímavých miestach a skalných útvaroch, fotíme. Cesta jeepom je náročná, človek na korbe nadskakuje, a teda nie je to nič príjemné. Čo je ale zážitok, je varenie obeda či večere na ohni priamo s domácimi beduínmi, ktorí nás aj vezú. Jedlo je výborné. Spíme v stane pod skalnou stenou a ešte pred spaním pozorujeme neuveriteľnú nočnú oblohu plnú hviezd. Len my a púšť.

Obed na rozložených kobercoch niekde v strede púšte

Vyššie to v Jordánsku nejde - Džabal Umm am Dami

Ráno budík, na raňajky placky so syrom a humusom, zbaliť stan a všetko a môžeme vyraziť ku nášmu cieľu. Ten je dnes jasný. Ideme najvyššie, ako to v Jordánsku ide, a to na Džabal Umm am Dami - 1854 m n. m. Presúvame sa jeepom niečo cez dve hodiny južne. Následne začíname stúpať.

Cesta vedie po piesku a následne pomedzi skaly. Slnko pečie a aj keď výstup nie je dlhý (hore-dole 4 km) a prevýšenie necelých 500 metrov, tak práve v kombinácii so slnkom dá riadne zabrať. Stúpame pomedzi skaly a po vode či tieni ani chýru, ani slychu. Prichádzame ku vlajke, fotíme sa a pozorujeme neuveriteľné výhľady na okolie a vidíme aj Červené more a mesto Aqaba.

Odfotení pri vrcholovej vlajke na hore Džabal Umm am Dami

Historické míľniky a Wadi Rum

Po zostupe z najvyššej hory sa vraciame späť do kempu krížom cez celú púšť. Wadi Rum sa nespája len s množstvom filmov z Hollywoodu, ktoré sa práve v tejto oblasti natáčali, ale primárne s Thomas Edward Lawrence. Brit, historik, no primárne človek, ktorý stojí za zjednotením Arabského sveta na Arabskom polostrove počas 1. svetovej vojny.

My sme postupne navštívili miesta, kde sa zdržiaval, železnicu, na ktorej prepadávali Turkov a vďaka ktorej mali zásoby počas bojov a na záver Seven Pillars of Wisdom, skalný útvar, no rovnomenný aj názov knihy od samotného Lawrencea.

Pár sa fotí s výhľadom na púšť Wadi Rum
Wadi Rum vo mne zanechalo neskutočne veľa zážitkov. Varenie v púšti a vyskúšanie si lokálneho žitia aspoň dva dni. Množstvo skalných útvarov a niektoré z nich sú aj v horolezeckej komunite známe. Najvyššia duna či najvyššie miesto a nočná obloha. Taktiež ticho. V púšti je v noci neuveriteľné ticho. Nemali sme žiadne očakávania, ale z celého výletu to bolo spolu s Petrou jedným z top miest.

Skalný útvar s názvom Seven Pillars of Wisdom

„Do videnia” Jordánsko

Prečo do videnia? Pretože tá krajina v nás zanechala toľko zážitkov a pozitívnych skúseností, že sa tam určite chceme vrátiť. Mŕtve more je jedinečné miesto na tejto našej zemeguli a treba ho zažiť. Údolie Petry je niečo, čo človek pochopí až na mieste a začne sa zamýšľať, či naozaj táto doba je taká dokonalá, pretože to, čo oni dokázali v tej dobe s tými nástrojmi, je až neuveriteľné.

A na záver Wadi Rum. Púšť, jedinečná, magická. Nielen kvôli histórii, ktorá sa v nej odohrávala, a to zjednotenie Arabských národov, ale aj skalné útvary a výhľady z najvyššieho mesta až do prístavu v Aqabe. Jordánsko, do videnia zase niekedy, ďakujeme, bolo to skvelé!